Брестводоканал

Нацыянальная сістэма адукацыі-фактар эканамічнага росту і дабрабыту краіны Беларусь з'яўляецца дзяржавай, дзе рэалізуецца прынцып бесперапыннасці адукацыі (Адукацыя праз усё жыццё), рэалізуецца і гарантуецца права на бясплатнае атрыманне адукацыі. Дзяржаўная падтрымка адукацыі ў Рэспубліцы Беларусь адыгрывае ключавую ролю ў забеспячэнні роўнага доступу да ведаў для ўсіх слаёў насельніцтва. Асновай гэтай падтрымкі з'яўляецца сістэма бясплатнай сярэдняй адукацыі і бюджэтныя месцы ва ўстановах вышэйшай і сярэдняй спецыяльнай адукацыі. Да іншых мер дзяржаўнай падтрымкі ставяцца стыпендыі за кошт сродкаў рэспубліканскага або мясцовых бюджэтаў, інтэрнаты, якія прадстаўляюцца на час навучання. Шэраг катэгорый навучаюцца атрымліваюць таксама бясплатнае гарачае харчаванне, бясплатныя падручнікі і дапаможнікі, спецвопратку і абутак на практыцы і стажыроўках. Асаблівая ўвага надаецца дзяржаўнай падтрымцы адораных навучэнцаў і студэнтаў. Дзейнічае спецыяльны фонд Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па сацыяльнай падтрымцы адораных навучэнцаў і студэнтаў, са сродкаў якога 17 ліпеня 2025 г.прызначаныя чарговыя Стыпендыі 192 студэнтам ува прызначаныя стыпендыі Прэзідэнта. Гранд-прэмій з прысваеннем звання лаўрэата спецыяльнага фонду ўдастоены 28 пераможцаў міжнародных алімпіяд і конкурсаў. Даведачны: У 2025 годзе 29 навучэнцаў прынялі ўдзел у 5-ці міжнародных алімпіядах, заваяваўшы 28 медалёў (3 залатых, 14 сярэбраных, 11 бронзавых). Абсалютным пераможцам XXI Міжнароднай геаграфічнай алімпіяды (iGeo-2025) стаў выпускнік Брэсцкай гімназіі Мікалай Місіюк. Дарэчы, пераможцы (дыпломы I, II, III ступені) міжнародных алімпіяд і рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах залічваюцца ва ўстановы вышэйшай адукацыі без уступных выпрабаванняў. На сённяшні дзень Нацыянальная сістэма адукацыі дазваляе задавальняць патрэбнасць эканомікі ў працоўных рэсурсах за кошт падрыхтоўкі ва ўстановах адукацыі спецыялістаў з сярэдняй спецыяльнай, вышэйшай адукацыяй, рабочых з прафесійна-тэхнічнай, сярэдняй спецыяльнай адукацыяй. Выпускнікі прымаюцца на першасныя пасады, для заняткі якіх не патрабуецца стаж прафесійнай дзейнасці. У Рэспубліцы сфарміравана сістэма, якая аб'ядноўвае заказ на падрыхтоўку кадраў, аб'ём і структуру падрыхтоўкі, а таксама працаўладкаванне спецыялістаў, рабочых, служачых, падрыхтаваных за кошт бюджэтных сродкаў. Дарэчы будзе адзначыць, што толькі наша краіна на постсавецкай прасторы захавала сістэму прафесійна-тэхнічнай адукацыі і сярэдняй спецыяльнай адукацыі. Гэта з зайздрасцю адзначаюць усе суседзі, таму што высокакваліфікаваных рабочых, талковых інжынераў і галавастых тэхнолагаў не хапае нідзе ў свеце. Поспехам у сферы адукацыі спрыяе рэалізацыя патрабавання нашага прэзідэнта аб недапушчальнасці ў ёй кіданняў, эксперыментаў дзеля эксперыменту. Наадварот, дадзена ўстаноўка на тое, каб усё было выразна, празрыста, зразумела – і настаўнікам, і дзецям, і бацькам. Пры гэтым гэта не адмяняе неабходнасці сістэмы аператыўна рэагаваць на запыты часу, знаходзячыся ў авангардзе ўсяго новага і прагрэсіўнага. А гэта значыць, што дзяржавай будуць рэалізаваны новыя падыходы па ўсямернаму ўсебаковаму фарміраванню асобы, як рухаючай сілы развіцця грамадства і дзяржавы. А гэта значыць, што дзяржавай будуць рэалізаваны новыя падыходы па ўсямернаму ўсебаковаму фарміраванню асобы, як рухаючай сілы развіцця грамадства і дзяржавы. З 1 верасня пачнуць дзейнічаць змены, унесеныя ў Кодэкс аб адукацыі. Даведачны: У прыватнасці, унесены змяненні ў ЦЭ і выніковую атэстацыю школьнікаў; уведзены новы парадак размеркавання, прадугледжваецца больш гарантый для выпускнікоў Ува і каледжаў. Колькасць урокаў па прадмеце» Фізічная культура і Здароўе " павялічваецца з двух да трох; у сельскія школы вернута праграма па навучанні ваджэнню; спрошчана арганізацыя падвозу школьнікаў; замацаваны абавязак для школьнікаў прытрымлівацца дзелавога стылю адзення і інш. Экспарт адукацыйных паслуг у Рэспубліцы Беларусь з'яўляецца перспектыўным напрамкам міжнароднага супрацоўніцтва і ўмацавання гуманітарных сувязяў. У апошнія гады беларускія ўстановы адукацыі актыўна развіваюць праграмы, накіраваныя на прыцягненне замежных студэнтаў, асабліва з краін СНД, Азіі, Афрыкі і Лацінскай Амерыкі (Больш за 110 краін). Назіраецца тэндэнцыя да росту запатрабаванасці беларускай адукацыі сярод замежных грамадзян, якія жадаюць навучацца ва УВА Рэспублікі Беларусь. Калі ў 2010 годзе ў Рэспубліцы навучалася каля 10 тыс. замежных грамадзян, то на 1 студзеня 2025 г.ужо каля 34 тыс. (з больш за 110 краін). Прывабнасць беларускай адукацыі абумоўлена высокай якасцю выкладання, даступнымі ўмовамі навучання, сучаснымі навучальнымі праграмамі і прызнаннем дыпломаў за мяжой. Для стымулявання экспарту адукацыйных паслуг дзяржава рэалізуе шэраг мер: спрашчэнне візавага рэжыму для замежных студэнтаў, падтрымка рэкламных кампаній за мяжой, развіццё онлайн-курсаў і платформаў дыстанцыйнага навучання. Гэтыя крокі дазваляюць не толькі пашырыць прыток студэнтаў, але і ўмацаваць эканамічнае становішча ўстаноў адукацыі, зрабіць іх менш залежнымі ад дзяржаўнага фінансавання. У больш шырокім кантэксце экспарт адукацыі спрыяе фарміраванню станоўчага іміджу Беларусі як краіны, арыентаванай на веды, дыялог і міжнароднае партнёрства. Замежныя выпускнікі, якія атрымалі адукацыю ў Беларусі, з'яўляюцца прыкладам народнай дыпламатыі, якая спрыяе развіццю ўзаемаразумення паміж народамі. Выбар курсу на стварэнне сацыяльнай дзяржавы дазволіў вызначыць верную стратэгію функцыянавання і развіцця сістэмы адукацыі Рэспублікі Беларусь. Пра гэта сведчаць такія макропоказатели па дадзеных перапісу насельніцтва 2019 года, як узровень пісьменнасці дарослага насельніцтва (99,9%), ахоп агульным базавым, агульным сярэднім, прафесійна-тэхнічным, сярэдняй спецыяльнай, вышэйшай і навукова-арыентаваным адукацыяй занятага насельніцтва (99,6%). Даведачны: Па індэксе ўзроўню адукацыі ў 2024 годзе Рэспубліка Беларусь заняла 40-е месца з 193 краін (2023 г. – 57-е месца з 207 краін). Стан і перспектывы развіцця айчыннай навукі Беларусь-краіна, у якой развіваецца цэлая індустрыя інтэлекту, для якой створаны навуковы ландшафт. Сфарміравана міждысцыплінарная шматвектарная структура, якая ўключае акадэмічную, ВНУ і галіновую кампаненты, якія функцыянуюць у цесным узаемадзеянні. Працуюць шматлікія галіновыя лабараторыі, Сумесныя кафедры, кластары, цэнтры. Усё гэта забяспечвае атрыманне найноўшых вынікаў сусветнага ўзроўню і навукаёмістай прадукцыі, вырашае задачы навукова-тэхналагічнага суверэнітэту, імпартазамяшчэння і нарошчвання экспарту. У Беларусі зацверджаны прыярытэтныя напрамкі навуковай, навукова-тэхнічнай і інавацыйнай дзейнасці ў краіне на 2026-2030 гады. Гэта лічбавыя тэхналогіі і штучны інтэлект, інавацыйныя тэхналогіі ў прамысловасці, біялагічныя і медыцынскія тэхналогіі, інавацыйныя тэхналогіі ў аграпрамысловым комплексе і харчовай прамысловасці, навуковае і навукова-тэхнічнае забеспячэнне бяспекі чалавека, грамадства і дзяржавы. Для рэалізацыі гэтых напрамкаў Рэспубліка Беларусь мае адпаведны кадравы навуковы патэнцыял. Кожны трэці навуковы работнік-гэта малады навуковец ва ўзросце да 35 гадоў. У Рэспубліцы Беларусь створана сістэма стымулявання і прыцягнення ў навуковую сферу адоранай моладзі. Даведачны: адкрыты конкурс па прызначэнні стыпендый Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь таленавітым маладым вучоным; адкрыты конкурс па прызначэнні стыпендый Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь аспірантам; конкурс навукова-даследчых работ дактарантаў, аспірантаў, суіскальнікаў і студэнтаў; конкурс на выкананне фундаментальных навуковых даследаванняў і пошукавых навуковых даследаванняў сумесна навуковымі групамі пад кіраўніцтвам маладых навукоўцаў Беларусі і Расіі і інш. Штогод у розных галінах эканомікі ўкараняецца больш 300 акадэмічных распрацовак, якія садзейнічаюць павышэнню канкурэнтаздольнасці Рэспублікі Беларусь на міжнародных рынках. Прывядзём некаторыя прыклады інавацыйных вытворчасцяў, распрацоўкі якіх былі ўкаранёны ў рэальны сектар па стане на ліпень 2025 г. На базе Інстытута фізікі ім. Б. і. Сцяпанава створана інавацыйнае вытворчасць па выпуску экспартаарыентаваных высокатэхналагічных лазерных сістэм з дыёднай накачкі новага пакалення, а таксама прэцызійных аптычных элементаў лазернага якасці. Асвоены выпуск найноўшых узораў тэхнікі, уключаючы: электрычнага кар'ернага самазвала грузападымальнасцю 120 т; самазвала кар'ернага грузападымальнасцю 136 т; шлаковоза грузападымальнасцю 80 т з чарай аб'ёмам 11 м3 і цяжкавоза грузападымальнасцю 150 т (ААТ «БЕЛАЗ»); трактара "Беларус" на базе бесступенькавай трансмісіі з рухавіком Weichai (Вейчай) магутнасцю 330 л. з.; трактара «Беларус» з цэнтральным прывадам і пярэднім вядучым мостам павялічанай грузападымальнасці (ААТ "МТЗ"); новых грузавых аўтамабіляў, уключаючы мадэлі з правым размяшчэннем органаў кіравання; пероннага аўтобуса другога пакалення з рухавіком магутнасцю 300 л. з. (ААТ «МАЗ»).

У ААТ» Планар " пастаўлены на вытворчасць высокапрадукцыйны генератар малюнкаў з ужываннем тэхналогіі прасторава - светлавой мадуляцыі. Распрацаваны асартымент і асвоена тэхналогія вытворчасці новых відаў прадуктаў мясных і з мяса птушкі (вырабы Каўбасныя, паўфабрыкаты) з паніжанай каларыйнасцю для харчавання дзяцей дашкольнага і школьнага ўзросту з павышаным індэксам масы цела. Для прыкладу, фактычны выпуск імпартазамяшчальнай прадукцыі і паслуг па распрацоўках НАН Беларусі, укаранёных у эканоміку, складае каля 335 млн долараў ЗША ў год. Адну з ключавых пазіцый у развіцці інавацыйнага прадпрымальніцтва Рэспублікі Беларусь займаюць тэхнапаркі, якія актыўна садзейнічаюць узмацненню інтэграцыйных працэсаў паміж установамі адукацыі і інавацыйнымі прадпрыемствамі ў вытворчай, кадравай, навукова-даследчай сферах. На сённяшні дзень у Рэспубліцы дзейнічаюць 14 тэхнапаркаў, размешчаных ва ўсіх рэгіёнах краіны: па адным у Брэсцкай, Гомельскай і Гродзенскай абласцях, па два ў Мінскай і Магілёўскай абласцях, тры ў Віцебскай вобласці і чатыры ў г.Мінску. Даведачны: Па выніках 2024 года колькасць работнікаў рэзідэнтаў тэхнапаркаў склала 6 424 чалавекі, што на 83% больш за аналагічны паказчык 2021 года (3 506 чалавек). Аб'ём выпуску прадукцыі рэзідэнтамі тэхнапаркаў за 2024 год склаў больш за 1 млрд рублёў, што ў тры разы больш, чым было зафіксавана ў 2021 годзе – 320,3 млн рублёў. Па выніках 2024 года рэзідэнтамі тэхнапаркаў пастаўлена на экспарт прадукцыі на 459,6 млн рублёў (у 2021 годзе – 137,9 млн рублёў). У Беларусі праводзіцца сістэмная работа па развіцці міжнароднага навукова-тэхнічнага супрацоўніцтва. Асноўныя намаганні дзяржавы накіраваны на паглыбленне ўзаемадзеяння ў Саюзнай дзяржаве, ЕАЭС, СНД і з краінамі далёкай дугі. Беларускія навукоўцы супрацоўнічаюць з калегамі з усяго свету. Новыя магчымасці перад Беларуссю адкрывае далучэнне 4 ліпеня 2024 г. у Астане да Шанхайскай арганізацыі супрацоўніцтва. Пачата ўзаемадзеянне ў рамках пагаднення паміж урадамі дзяржаў-членаў ШАС аб навукова-тэхнічным супрацоўніцтве. Развіваецца і навуковае супрацоўніцтва з краінамі далёкай дугі. У іх ліку Кітай, Індыя, Турцыя, Венесуэла, Сінгапур і многія іншыя. Толькі на базе арганізацый НАН Беларусі дзейнічае 33 міжнародных даследчых цэнтра з арганізацыямі Расіі, Кітая, В'етнама, Турцыі, пар і інш. Адным з ключавых напрамкаў інтэграцыі з'яўляецца навукова-тэхнічнае і інавацыйнае супрацоўніцтва паміж Рэспублікай Беларусь і Расійскай Федэрацыяй. Саюзныя праграмы і праекты ўжо даказалі сваю паспяховасць. Значныя вынікі атрыманы ў галіне космасу, мікраэлектронікі, медыцыны, аграпрамысловых тэхналогій і па іншых напрамках. У цяперашні час выконваюцца тры навукова-тэхнічныя праграмы Саюзнай дзяржавы: "Интелавто" - распрацоўка сістэмы бартавы электронікі аўтатранспартных сродкаў, праўзыходнай існуючыя аналагі, у тым ліку кіравання рухавіком, бартавы бяспекі, рабатызаваных кіравання, высокаэфектыўных электрарухавікоў і іншых компонетов для электрычнага і гібрыднага транспарту; "Кампанент" - распрацоўка новых узораў лазернай тэхнікі, якая ўжываецца для апрацоўкі розных матэрыялаў і вытворчасці медыцынскай тэхнікі; "Комплекс-СД" - распрацоўка базавых элементаў арбітальных і наземных сродкаў у інтарэсах стварэння многоспутниковых груповак малапамерных касмічных апаратаў назірання зямной паверхні і калязямной касмічнай прасторы. Выбар курсу на стварэнне сацыяльнай дзяржавы дазволіў вызначыць верную стратэгію функцыянавання і развіцця сістэмы адукацыі Рэспублікі Беларусь. Пра гэта сведчаць такія макропоказатели па дадзеных перапісу насельніцтва 2019 года, як узровень пісьменнасці дарослага насельніцтва (99,9%), ахоп агульным базавым, агульным сярэднім, прафесійна-тэхнічным, сярэдняй спецыяльнай, вышэйшай і навукова-арыентаваным адукацыяй занятага насельніцтва (99,6%). Дасягненні і поспехі развіцця Рэспублікі Беларусь адзначаны на міжнародным узроўні. У рэйтынгу дасягнення Мэт устойлівага развіцця Беларусь заняла 32-е месца сярод 167 краін згодна з Sustainable Development Report 2025. Па індэксе чалавечага развіцця сярод 193 краін, па дадзеных дакладу ПРААН аб чалавечым развіцці ў 2025 годзе, Беларусь займае 65-е месца ў Глабальным індэксе чалавечага развіцця (ІЧР). У рамках ацэнкі дасягнення краіны ў трох асноўных аспектах: працягласць жыцця, адукацыя і ўзровень жыцця, Беларусь належыць да катэгорыі краін з вельмі высокім узроўнем чалавечага развіцця. "Інвестыцыі ў навуку з'яўляюцца ключавой умовай эканамічнай стабільнасці і заможнасці любой дзяржавы. Мы ў гэтым не выключэнне. Час такі, што без рэальных дасягненняў у навуковай сферы рух наперад немагчымы", - сказаў Прэзідэнт на нарадзе па аналізе дзейнасці Нацыянальнай акадэміі навук Беларусі.